Sökmotoroptimering - Guide till framgång med SEO 2024
Sökmotoroptimering - Guide till framgång med SEO 2024
Är du intresserad av att förbättra din närvaro på nätet genom sökmotoroptimering (SEO) år 2024? Då har du kommit rätt!
Medan du läste denna mening har det skett ungefär 200 000 sökningar på Google. Det utförs nämligen cirka 100 000 sökningar per sekund.
I år 2024 finns det 1,079 miljarder webbplatser på nätet där det finns alla möjliga olika sorters hemsidor inom olika branscher.
Tänk på att Google bara visar 10 sökresultat på förstasidan och det är sällan folk som kollar resultaten på andra, tredje eller fjärde sidan.
Syftet med denna artikel är att ge dig kunskap om hur du kan bli en av de miljarder webbplatserna som syns på första sidan med hjälp av sökmotoroptimering.
Vad innebär egentligen sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, vanligtvis förkortat SEO, handlar om att förbättra en webbplats synlighet på sökmotorer som Google och Bing. Vilka webbplatser som rankas högst upp i sökmotorerna bestäms av algoritmer. Genom att optimera webbplatsen enligt sökmotorns rankingsfaktorer kan man öka chansen att webbplatsen rankas högt i sökresultaten.
I Sverige är Google överlägset störst med ungefär 95% av marknaden.
Effektiv sökmotoroptimering leder till att din webbplats syns högt upp i sökmotorerna för relevanta sökningar. Detta resulterar i att du får potentiella kunder till din webbplats som sedan kan omvandlas till faktiska kunder.
Det handlar kort sagt om att locka högkvalitativ och kvantitativ trafik till din webbplats.
Vad betyder sökmotoroptimering?
Sökmotoroptimering, eller Search Engine Optimization (SEO) på engelska, är en uppsättning tekniker som används för att optimera en webbplats så att den syns bättre i sökmotorernas resultat. Eftersom sökmotorer använder algoritmer för att ranka webbplatser kan sökmotoroptimering förbättra chanserna att synas högt upp i sökresultaten.
Börja med en SEO-analys av din hemsida
Innan du dyker in i SEO-optimeringen bör du göra en grundlig analys av din webbplats för SEO
SEO-analysen kommer ge dig information om:
- Trafikutvecklingen på Google
- Analys av länkar
- Sökordsanalys
- En lista med åtgärder för att förbättra din synlighet på Google
För att få en SEO-analys från DinResursITeknik, fyll i din webbplats och e-post nedan och få svar inom 24 timmar.
SEO-analys
Varför är sökmotoroptimering viktig?
Så hur börjar du med SEO?
Innan du kastar dig in i sökmotoroptimeringsdjungeln är det viktigt att förstå att SEO är en kontinuerlig process och inte en engångshändelse. För att uppnå och behålla framgång inom SEO måste du kontinuerligt arbeta med att förbättra och optimera din webbplats.
En bra utgångspunkt är att göra en grundlig analys av din webbplatsens nuvarande prestanda och identifiera områden som kan förbättras. Detta kan inkludera att titta på trafikutveckling, länkprofil, och sökordsanalys.
När du har en bättre förståelse för din webbplatsens nuvarande status kan du börja planera och implementera olika SEO-strategier för att optimera din synlighet på sökmotorer.
Viktiga faktorer att tänka på inkluderar att skapa relevant och informativt innehåll, utföra sökordsforskning för att identifiera relevanta sökfraser, och att bygga en stark länkprofil genom att få länkar från andra relevanta och auktoritära webbplatser.
Dessutom är det viktigt att inte glömma bort de tekniska aspekterna av SEO, såsom att optimera titlar och meta-beskrivningar, förbättra laddningstider för din webbplats, och att undvika duplicerat innehåll.
Genom att kontinuerligt övervaka och utvärdera din webbplatsens prestanda och göra nödvändiga justeringar kan du öka dina chanser till framgång inom sökmotoroptimering.
Viktigt att tänka på med Sökmotoroptimering
Relevant innehåll
Metabeskrivningar
Bilder & beskrivningar
Bra verktyg för sökmotoroptimering
Syftet med att bedriva sökmotoroptimering är att avancera i rankningen på sökmotorer som Google. Det kan initialt verka överväldigande, men det finns användarvänliga och betydelsefulla Google-verktyg som kan användas för sökmotoroptimering. Dessa verktyg underlättar förbättringsförslag, tillhandahåller insikter och hjälper dig upptäcka eventuella fel på webbplatsen. De är dessutom helt kostnadsfria att använda. Att ha kunskap om alla dessa verktyg kan ibland låta krångligt, men det finns hjälp att få. Nedan kommer jag att gå igenom de mest betydelsefulla Google-verktygen som kan hjälpa till att uppnå bättre resultat för de sökord man vill synas på och skapa de optimala förutsättningarna för en fungerande och användarvänlig webbplats för sina besökare.
Google Search Console
Det första verktyget du bör aktivera när du påbörjar ditt arbete. Här skapas en webbplatsegendom där man verifierar sin tillgång till webbplatsen. Tidigare kallad Google Webmaster Tools, ger detta verktyg en överblick över hur synlig din webbplats är på Google SERP. Du kan upptäcka om sidan inte visas eller indexeras korrekt, samt om det finns fel som påverkar användarupplevelsen negativt. Dessutom tillhandahåller verktyget information om antalet besökare som kommer från Google eller som har sett webbplatsen i Google-sökningen. Här kan du även se vilka sökfrågor som genererade exponering eller besök, vilka undersidor som genererar trafik, och mer. Notifikationer skickas om indexeringsfel eller andra problem med webbplatsen, såsom hackning eller problem med mobilversionen.
Google Analytics
Detta är ett viktigt verktyg som samlar in information och data om dina besökare. Du kan upptäcka trender, bedöma effekten av annonsering och identifiera tidpunkter med högst besökarantal. Det kan hjälpa dig att bestämma lämpliga tider för systemuppdateringar utan att förlora besökare. Du kan se besökares källor, tidsåtgång på webbplatsen och hur många som lämnar sidan direkt. Det är ett verktyg som ger dig mer information för att optimera din webbplats. Informationen är omfattande, och jag är redo att vägleda dig genom de olika vyer för att hitta den önskade informationen. Jag använder även statistik från Analytics för att rapportera om kontinuerlig utveckling och ser till att Search Console är integrerat för ytterligare data.
Google Tag Manager
PageSpeed Insights
Mobilvänlighetstest
Google Keyword Planner
Semrush
Ahrefs
Tips för sökmotoroptimering av din hemsida
En av de vanligaste frågorna jag får är ”Hur jobbar man med SEO?”. Det ska jag svara på men först och främst ska vi sätta upp nåbara mål för din sökmotoroptimering. Här kommer jag presentera tips för att optimera din hemsida.
Data är A och O i all internetmarknadsföring. Om vi inte vet hur en webbplats presterar idag i form av besökare och konverteringar så vet vi inte om sökmotoroptimeringen har fungerat eller inte.
Om vi utgår från att ditt mål är att få 100 leads per månad från din webbplats så är det viktigt att du vet hur många besökare du har, var de kommer ifrån, samt hur många leads du har idag.
Om du nu får 500 besökare från Google och 10 leads varje månad så behöver du 10x fler besökare för att nå upp till ditt mål förutsatt att konverteringsgraden är densamma.
Idag: 10 leads = 500 besökare = 2% konverteringsgrad
Mål: 100 leads = 5000 besökare = 2% konverteringsgrad
Första steget i planeringen som ska leda till fler besökare är att skapa nytt innehåll på webbplatsen och optimera och utöka det innehåll du har.
Planera nytt relevant innehåll & sökords research
1. Utforma innehållet efter dina mål
Om du magiskt fick 5000 personer att varje månad stå utanför din butik eller ditt kontor och som vill läsa vad du skrivit eller skapat relaterat till din bransch.
Vad hade du då skrivit om och vad hade varit deras nästa action efter att de läst eller skummat igenom vad du skrivit eller skapat?
Ofta har man flera olika mål. För av 5000 besökare så kommer bara några procent vara redo att handla eller kontakta dig just nu.
Så dels vill man synas på sökningar där du kan konvertera besökare till kunder och dels vill man ofta synas på mer informativa sökningar där målet t.ex är att samla in en mailadress.
Ett exempel på detta är sökningen “plastikkirurgi göteborg”. Om du rankar högt på en sådan sökfras och du är en plastikkirurg i Göteborg så kan det med hög sannolikhet leda till nya kunder.
Att synas på “vad är en plastikkirurg” däremot är inte lika värdefullt.
Däremot kan sökordet “näsplastik göteborg” vara en bra informativt sökord där målet är att samla in en mailadress från sökaren så du sedan kan fortsätta din digitala marknadsföring via mail eller remarketing.
Välj ut X antal ämnen du vill skriva om där du tänker igenom vad sökaren är ute efter med sitt så kallade “search intent”.
2. Identifiera hur personer söker & välj sökfraser
Låt oss säga att du tycker att din supermetod om hur du gör näsplastik är kanon så behöver du titta på hur många som faktiskt söker “näsplastik göteborg”.
Om ingen eller väldigt få personer söker kring det ämnet och du har en låg ROI (return on investment) per kund så är det nog inte värt det. Om det däremot endast är populärt bland en liten skara finanspersoner med stora plånböcker och några behandlingar per månad resulterar i en bra ROI, så kan det vara värt det.
Det går inte att generalisera här utan du behöver göra en uträkning på att förutsatt att din konverteringsgrad är t.ex 2% så får du X antal nya affärer vilket leder till X kr i vinst.
För att få reda på antalet sökningar per månad kan du t.ex använda Google Ads Keyword planner.
Välj ut 2-3 huvudsökord per ämne.
3. Hur hög är konkurrensen kring ämnet?
Nu vill vi veta om du har en rimlig chans att faktiskt komma upp på Google förstasida på rätt sökord med hjälp av sökmotoroptimering.
Om du t.ex är en restaurang i Stockholm eller säljer kläder online så skulle jag inte satsa på sökord som “restaurang stockholm” eller “köpa kläder”. Utan jag hade tittat närmare på konkurrensen kring “restaurang på södermalm” eller ”köpa vita hoodies”. Om du är en redovisningsbyrå däremot så spelar det mindre roll och du kan satsa på t.ex redovisningsbyrå i Malmö, Göteborg, Lund, Jönköping, Växjö eller Borås.
För att ta reda på hur konkurrensen ser ut så är de bästa verktygen idag Ahrefs & Semrush och används av de flesta inom SEO branschen.
Undersidor
Att ha i åtanke hela tiden är att Google ser varje undersida som en egen “del” av internet. Om du skrivit en superintressant guide som många länkar till fast din webbplats överlag inte syns på Google så kan du ändå ranka högt på just den undersidan.
Här är några av sakerna du kan titta på:
Titta på vilka resultat som kommer upp. Ser du nyckelorden i alla de blåa titlarna? Eller är det flera som verkar dyka upp ändå?
Hur höga UR (URL Rating) har sidorna som rankar samt hur hög har din? Du kommer att kunna öka din UR med hjälp av externa och interna länkar. Men ett bra riktmått är att om väldigt få har 0 i UR på förstasidan så kan nyckelordet vara svåroptimerat.
Hur högt DR (Domain Rating) har webbplatserna? Samt hur hög har din? Finns det sidor med lågt DR eller har alla högre än dig? Den här siffran spelar mindre roll än UR men bör tas med i beaktning.
Man bör inte lägga för stor vikt vid dessa siffror eftersom att Ahrefs inte vet exakt hur Googles algoritm fungerar och att hur man utformar själva innehållet har har väldigt stor betydelse men det är en väldigt god hjälp.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis är sökmotoroptimering en kraftfull marknadsföringsstrategi som kan hjälpa dig att öka din synlighet och attrahera fler potentiella kunder till din webbplats. Genom att förstå de grundläggande principerna och teknikerna inom SEO och genom att arbeta kontinuerligt för att förbättra och optimera din webbplatsens prestanda kan du öka dina chanser till framgång på sökmotorerna.
Behöver du hjälp med sökmotoroptimering? Ta hjälp av mig på DinResursITeknik genom formuläret nedan, eller besök https://dinresursiteknik.se/sokmotoroptimering
SEO-analys
Källor
https://siteefy.com/how-many-websites-are-there/
https://www.internetlivestats.com/one-second/#google-band
https://www.websitehostingrating.com/research/internet-statistics-facts/
https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Google#History
https://en.wikipedia.org/wiki/PageRank
https://www.semrush.com/blog/google-search-statistics/
https://ahrefs.com/
Kontaktuppgifter
- 076-304 90 07
- ludvig@dinresursiteknik.se
- Gagneberg Anderstorp 1, Habo 566 92
- 09:00 - 19:00 (mån - fre)
- https://dinresursiteknik.se